Léto plné štípanců

30. listopad -0001

Prázdniny se pomalu chýlí ke konci a i v našich končinách to stále vypadá jako v tropech. Podle posledních předpovědí tropy nekončí a máme se prý na co těšit i v příštích sezónách. Pokud máte teplo rádi, máte z poloviny vyhráno.

Tropické počasí k nám v poslední době přineslo nejenom sucho a žár, ale i všudypřítomný otravný hmyz. Jako by naši staří dobří čeští komáři, mouchy a klíšťata nestačili.

Trávite-li léto převážně venku, je pravděpodobné, že řešíte otázku jak se bránit proti nepříjemnému kousnutí, bodnutí a následným svědivým pupínkům. Když se teplota dlouhodobě drží nad 30 °C pravděpodobně se Vám ani nechce zalepit si kůži repelentem ve spreji nebo repelentním krémem. Většinou strávíte den u vody a tyto repelenty, které se aplikují na kůži, stejně dlouho nevydrží působit.

Taky už jste slyšeli větu: „ Půjdem na pivo, nebudu nás štípat komáři!“? Může se to zdát úsměvné, ale tato věta má své opodstatnění. Pivo totiž obsahuje vitamín B a je prokázáno, že čím víc vitamínu B v těle máte, tím méně hmyzu budete chutnat. Pánové toho mnohdy rádi využijí, jde přece o jejich zdraví. Naštěstí nemusíte vypít litry piva denně, možnosti jak doplnit vitamín B jsou i pro „nepivaře“.

Nejjednodušší cesta k doplnění vitamínu B je užívat doplňky stravy. Můžete je užívat celé léto, a pokud trpíte nedostatkem vitamínu B tak i celoročně. Vitamínu B existuje celé spektrum. Pokud byste ho do těla chtěli dodávat pouze stravou, pravděpodobně by Vám Váš žaludek nepoděkoval. Jedna tableta totiž dokáže obsáhnout přesně nadávkované množství různých druhů vitamínu B, aby v těle účinkoval jako repelent. Pro představu, jedná se přesně o tyto vitamíny skupiny B:

B1 – thiamin

Vitamin B1 je důležitý během metabolizmu sacharidů, kdy přeměňuje glukózu na energii. Dále se podílí na metabolizmu kyslíku a na vedení nervových impulzů. Jeho účinky zvyšuje přítomnost dalších vitaminů řady B: B6, B12, niacin a kyselina pantothenová.
Vitamin B1 obsahují pivovarské kvasnice, neloupaná rýže, celozrnná mouka, ořechy, brokolice, květák, zelí, rajčata, dále pak med, ledvinky, játra, srdce a vepřové maso.

B2 – riboflavin

Tento vitamin tvoří součást enzymů v dýchacím řetězci a je důležitý pro metabolizmus sacharidů, tuků a aminokyselin. Je nezbytný pro dobrý stav očí, kůže a správnou funkci některých vnitřních orgánů, například srdce.
Riboflavin obsahují například pivovarské kvasnice, ledvinky, játra, mléko, vejce, tvaroh, ořechy, kakao a vepřové a hovězí maso.

B6 – pyridoxin

Vitamin B6 tvoří ve skutečnosti tři deriváty (pyridoxol, pyridoxal a pyridoxamin) a podílejí se na metabolizmu aminokyselin a sacharidů. Účastní se též produkce serotoninu, tzv. hormonu štěstí, podporuje imunitní systém organizmu. Využívá se jako podpůrný prostředek při léčbě depresí, revmatických onemocnění či premenstruačního syndromu u žen.
Vitami B6 je obsažen například v játrech, vejcích, droždí, celozrnné mouce, vepřovém mase, v mase makrel, v bramborách, banánech, zelí, špenátu, kapustě či ořechách.

B12 – kyanokobalamin

Tento vitamin je nezbytný pro správné funkce krvetvorby a nervového systému, podílí se na syntéze DNA. Pomáhá zlepšovat paměť, podporuje koncentraci a snižuje riziko vzniku kardiovaskulárních chorob. Využívá se při léčbě nemocí jater, slinivky břišní a také střev.
Kyanokobalamin obsahují vejce, mléko a mléčné produkty, maso a vnitřnosti.

B3 - Niacin

Dříve se tento amidový derivát kyseliny nikotinové nazýval vitaminem B3 nebo vitaminem PP. Podílí se na energetickém metabolizmu buněk, tj. na uvolňování energie z potravy. Doporučuje se při snižování hladiny cholesterolu, léčbě vysokého tlaku, při onemocnění ledvin, v těhotenství, kojení, při zvýšené fyzické námaze, při kouření, konzumaci alkoholu a sladkostí či jako prevence při pobytu ve zhoršeném ovzduší. Nejlépe působí v kombinaci s dalšími vitaminy skupiny B.
Jeho zdrojem jsou pivovarské kvasnice, játra, krůtí maso, tuňák, fazole, hrách, semena slunečnice, mléko, vejce, brokolice, mrkev a listová zelenina.

B5 - Kyselina pantothenová

Bývá nazývána též vitaminem B5 nebo kyselinou D-pantothenovou. V těle je nezbytná k metabolizmu sacharidů, lipidů a bílkovin a k syntéze životně důležitých látek. Zvyšuje kvalitu vlasů, nehtů a kůže.
Kyselinu pantothenovou obsahuje maso, vnitřnosti, celozrnná mouka, luštěniny nebo tmavě zelená listová zelenina.

B7 - Biotin

Tento vitamín bývá nazýván také vitaminem B7, vitaminem H nebo koenzymem R. Ovlivňuje zdravý stav kůže. Dříve se používal například na léčbu kožních lézí.
Vyskytuje se ve vejcích, játrech, sušených houbách, hovězích ledvinkách či v zelí.

B9 - Kyselina listová

Bývala uváděna také jako vitamin B9, folacin, případně acidum folicum. Je nutná při krvetvorbě, podílí se na všech růstových a vývojových procesech v organizmu, je nezbytná pro správný vývoj a funkci nervového systému či imunitního systému. Její zvýšený příjem je potřebný při užívání hormonální antikoncepce, při redukční dietě, při onemocnění srdce a cév, u osob trpících infekčními chorobami, léčených na rakovinu nebo epilepsii, ale zvláště u těhotných a kojících žen.
Kyselinu listovou obsahuje zelenina, listová zelenina, obilniny (zejména klíčky), ovoce, ořechy, měkké a plísňové sýry, játra a vnitřnosti.

Takzvaná „béčka“ v našem těle ovlivňují správnou funkci nervového systému a metabolizmu sacharidů, lipidů i bílkovin. Za nedostatkem vitaminů B se může skrývat řada potíží: únava, špatný spánek, podrážděnost, špatná koncentrace, kožní problémy, akné, popraskané koutky úst, zhoršená kvalita vlasů a nehtů či zhoršující se deprese.

Ačkoli jsou vitaminy B v hojné míře zastoupeny v potravě, někdy je nutné je doplňovat i formou potravinových doplňků. Zvláště v období zvýšeného stresu, pohybu ve znečištěném ovzduší, při sportu a zvýšené fyzické námaze, v těhotenství nebo při kojení.

Komplexní řada vitamínů B sestavená ve správném poměru Vám přes léto poslouží hned dvakrát. Doplníte do těla chybějící vitamín B a zároveň se zbavíte povinnosti používat repelent.

 

RosenPharma Blog